Har du någonsin hört talas om ett användarfel?

datorservice göteborg

Det är det officiella sättet att säga att din dator, telefon eller andra enheter som verkar ha problem inte är källan till problemet … du är.

Låt oss säga att du köper några externa högtalare till din bärbara dator, du ansluter dem och de fungerar inte. Det finns ett verkligt problem om du har gjort allt rätt, men det är användarfel om du fortsätter att ansluta dem till mikrofonuttaget istället för hörlursuttaget.

Med andra ord är användarfel tekniskt talande för ett misstag, och vi gör dem alla. Med tanke på hur komplex så mycket av vår teknik är, är det ingen överraskning att många misstag görs med våra datorer, smartphones, hemnätverk, du heter det.

Tyvärr kommer din pompösa techie-vän, IT-helpdeskagenten eller teknisk supportrepresentant ibland att använda sin kunskap om din bristande kunskap för att få lite kul på dina användarfel.

Du kanske inte känner till skillnaden i ett EEOC, HAL eller ID-10T problem, men den tekniker du ber om hjälp från gör … och vet att du inte gör det. En av dessa är ett verkligt problem, och de andra två är inte så trevliga sätt att göra narr av dig utan att du vet!

Här i DT Tech datorservice känner vi till många IT-termer som används för att beskriva användarfel.

Här är en omfattande lista över eufemismer för vad den pretentiösa tekniker du pratar med verkligen vill säga: du är en idiot.

ID-10T: “IDIOT” -felet
Det stämmer – den här går direkt till hjärtat.

Uttalad som eye-dee-ten-tee, detta är en “gammal favorit” bland de tekniskt kunniga. Det rullar av tungan och låter lika legitimt som alla andra datorsjargon du kanske hör.

“Hej, Anders! Ja, det problemet med musen låter som ett ID-10T-fel. Försök att ansluta det till rätt port och se om det hjälper.”

ID-10T-skämtet har nästan nått en punkt för vanlig användning. Anser dig lycklig om du inte har riktat det till dig ännu.

PEBKAC: Problem Exists Between Keyboard And Chair (Problemet finns mellan tangentbord och stol)
Din tekniska vän är så rolig, eller hur? Hur kreativt att fysiskt kartlägga källan till problemet för dig!

Den här talas vanligtvis som ett ord, uttalad som peb-kak. Oftare än inte ser jag PEBKAC sparkas runt internt bland tekniska supportgrupper så att du kanske aldrig har hört det själv.

“Jag svär … inget annat än PEBKAC ringer idag.”

EEOC: Equipment Exceeds Operator Capabilities (Utrustningen överstiger operatörskapaciteten)
Den här låter så teknisk att den nästan inte känns elak.

“Titta, vi har provat allt. Jag antar att det bara är en EEOC. Inte mycket jag kan göra för dig där.”

Implikationen här är ganska tydlig: du är inte tillräckligt smart för att använda vad du än har problem med.

RTFM: Read The Freaking Manual (Läs Freaking Manual)
Den här är mer en ilskfylld reaktion än ett uttalande om din intelligens.

“Intressant problem … låter som om du behöver RTFM!”

Den här tekniska förolämpningen har en variant på ‘F’ -delen som vi inte kommer att stava ut åt dig.

Kod 40: Problemet är 40 cm bort från skärmen
Ett annat “närhet” skämt här.

“Jag vet inte vad jag ska säga mer. Måste vara en kod 40, som det alls inte finns något jag kan göra åt.”

Layer 8: That’s You
OSI-modellen är ett sätt att titta på hur datorsystem kommunicerar. Det “djupaste” lagret är lager 1, det fysiska lagret, och slutar på lager 7, applikationslagret – det du interagerar med.

“Jag har tittat på ditt problem från alla vinklar och bestämt att det är en Layer 8-fråga.”

Detta är verkligen ett av de mer nördiga sätten att förolämpa någon utan IT-examen.